صفحه ويكي ليكس فارسی واقعی

صفحه ويكي ليكس فارسی واقعی
از صفحه ويكي ليكس فارسی واقعی دیدن کنید

صفحه فیسبوک من

دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.

مروری بر زندگی و آثار راینر ورنر فاسبیندر، فیلمساز برجسته آلمانی


راینر ورنر فاسبیندر از مهمترین چهره‌های سینمای مدرن آلمان محسوب می‌شود. پرکاری در کنار نوآوری یکی از ویژگی‌های شخصیت هنری او بود به گونه ای که فاسبیندر در دورانی کوتاه نزدیک بیست فیلم سینمایی ساخت.

 آثار او امروزه کمتر به نمایش در می‌آید اما هنوز کم نیستند کسانی که فاسبیندر را برجسته ترین چهره سینمای بعد از جنگ آلمان می‌دانند. روز دهم ژوئن مصادف است با بیست و پنجمین سالگرد درگذشت این فیلمساز برجسته.

راینر ورنر فاسبیندر در طول ۱۳ سال زندگی سینمایی از فیلم «عشق از مرگ سردتر است» ساخته ۱۹۶۹ تا آخرین فیلمش به نام مرافعه محصول سال ۱۹۸۲ همواره خلاق و سازش ناپذیر باقی ماند. او در هنر تا آخرین کار و در زندگی تا آخرین دم تنها از روحیه نا آرام و سرکش خود پیروی کرد.

فاسبیندر فرزند ناخلف طبقه متوسط شهری پس از جنگ آلمان بود که در زندگی و هنر با نفرت و بیزاری تسلی ناپذیری به جنگ همین طبقه رفت. جامعه آلمان که از ویرانه جنگ جهانی دوم سر بر داشته و با معجزه اقتصادی زندگی تازه ای از سر گرفته بود، به دستاوردها و پیروزی‌های خود با فخر و غرور نگاه می‌کرد.

صحنه‌ای از فیلم معروف «لی‌لی مارلن»
صحنه‌ای از فیلم معروف «لی‌لی مارلن» 
 سعادت و رفاه مادی که با کار و زحمت به دست آمده بود، شالوده ای شد برای ارزش ها و سنت های تازه ای که هنجارهای خود را بر جامعه تحمیل کرد. بهروزی و رفاه مادی گسترده ای که در دهه ۱۹۶۰ شکل گرفت، در واپسین سالهای این دهه با واکنشی غیرمنتظره روبرو شد.

جوانانی که در دامن همین رفاه بزرگ شده و با همین فرهنگ بار آمده بودند، ناگهان در برابر جامعه پدران خود سر به طغیان برداشتند. آنها تمام دستاوردها و پیشرفت های مادی را بیهوده و تمام ارزش های فرهنگی را فریب آمیز و دروغین خواندند.

سینمای نوین آلمان که در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ شکل گرفت راهی تازه در برابر صنعت سینمای این کشور بود که تار و پود آن را زیر و رو کرد. اما این سینما همچنین نماینده برداشتی تازه از فرهنگ و دیدی تازه از جامعه آلمان بود. سینماگرانی مانند ورنر هرتسوگ، ویم وندرس و فولکر شلوندورف در پی ریزی سینمای تازه سهیم بودند اما این فاسبیندر بود که با خلاقیت و توانی بی مانند به سینمای نو هویت و سیمایی اصیل داد.

آفرینش و تکاپوی هنری فاسبیندر بی تردیدی رنگی از نبوغ دارد. بسیاری از کارهای خود را بدون تدارک قبلی و با شتابی فراوان خلق کرد. بیشتر اوقات بدون پیش نویس و یادداشت به صحنه فیلم یا تئاتر می‌رفت.

او در آفرینش هنری استراحت و آرامش نمی‌شناخت. تنها ۳۷ سال زندگی کرد و در طول ۱۳ سال بیش از ۴۰ فیلم ساخت که برخی از آنها از شاهکارهای سینمای مدرن به شمار می‌روند.

فاسبیندر در سینمای آلمان چهره ای مستقل و تکرو بود و با وجود این بر سینماگران هم میهن خود تأثیری عمیق باقی گذاشت. او خود به تنهایی یک مکتب بود، که درونمایه آن با هیجانی قوی و شوری عظیم شناخته می‌شد.

فاسبیندر شخصیتی سازش ناپذیر داشت که با هر کار و هر روز زندگی بر فضای فرهنگی جامعه خود تأثیری ماندگار به جا گذاشت. زندگی خصوصی او مثل هنرش با شوری وحشی و روحیه ای طغیان آمیز همراه بود. سرگذشت او با رویدادهای فوق العاده و فراز و نشیب های شگرف به فیلمی بهت انگیز شباهت داشت.

فاسبیندر در زندگی و هنر به تکروی و سنت شکنی شهره بود. او با گرایش به همجنس گرایی، اعتیاد به مواد مخدر و الکل هم خود ویرانگری و هم طغیان اجتماعی خود را به نمایش گذاشت.

فاسبیندر تنها فیلمسازی بزرگ نبود. او هم در سینما و هم در تئاتر بازیگری برجسته بود و در بسیاری از فیلم ها و نمایش های خود ظاهر شد. در تئاتر نیز مانند سینما نوجو و مبتکر و سازش ناپذیر بود. برخی از نمایشنامه‌هایی که میان ۲۰ تا ۳۰ سالگی نوشت همچنان در تئاترهای معتبر اجرا می‌شوند.

فاسبیندر برای سینما و تلویزیون ۴۴ فیلم ساخت که برخی از آنها برای سینما دوستان همچنان جذاب و پرکشش هستند. از سریال پانزده ساعته ای که بر پایه رمان الکساندر پلاتس برلین نوشته نویسنده بزرگ الفرد دوبلین ساخته است تا فیلم های سینمایی پرمایه ای مانند: «تاجر چهار فصل»، «اشکهای تلخ پترا فون کانت»، «ترس روح را می‌خورد»، «اشتیاق ورونیکا فوس»، «ازدواج ماریا براون» و سرانجام فیلم به یادماندنی «لیلی مارلین».